VÝZVY EVALUACE UNIVERZITNÍHO STUDIJNÍHO PROGRAMU VE VZTAHU K EFEKTIVNÍMU ŘÍZENÍ JEHO ZMĚNY

Autor: Silvia Zaťkov, Marek Matouš Bula

Abstrakt: Evaluace studijních programů ve vysokoškolském vzdělávání představuje klíčový nástroj pro zajištění kvality a relevantnosti výstupů v kontextu mění- cích se požadavků na přípravu budoucích učitelů. Tento příspěvek se zaměřuje na autoetnografickou analýzu první fáze evaluace studijních programů připra- vujících vyučující středních škol na PřF MU. Cílem výzkumu je identifikovat klíčové prvky a dovednosti potřebné pro efektivní realizaci tohoto procesu. Data byla získána prostřednictvím deníkových záznamů, retrospektivních re- flexí a tematické analýzy. Výsledky ukazují dynamiku evaluační role, potřebu komunikačních dovedností, jako je facilitace a mediace, a důležitost sdílení zku- šeností mezi účastníky procesu. Studie dále zdůrazňuje význam interní evaluace v kontextu řízení změny studijního programu. Také popisuje specifika rozvoje kompetencí evaluátorů.

Klíčová slova: evaluace, autoetnografie, vzdělávací programy, příprava budoucích vyučujících

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE CHALLENGES EVALUATION OF UNIVERSITY PROGRAMS IN RELATION TO EFFECTIVE CHANGE MANAGEMENT

Abstract: The evaluation of university programs is a key tool for ensuring the quality and relevance of outputs in the context of changing demands for the preparation of future teachers. This paper focuses on an autoethnographic analysis of the first phase of the evaluation of programs preparing secondary school teachers at the Faculty of Science, MU. The aim of the research is to identify the key elements and skills required for the effective implementation of this process. Data were collected through diary entries, retrospective reflections, and thematic analysis. The findings reveal the dynamics of the evaluation role, the need for communi- cation skills such as facilitation and mediation, and the importance of sharing experiences between participants in the process. The study also highlights the importance of internal evaluation in the context of curriculum change man- agement. It also describes the specifics of developing evaluators’ competencies

Keywords: evaluation, autoethnography, educational programs, teacher training preparation

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze