1. SEKCE Pedagogický výzkum a kurikulární reforma české školy
Autor: Věra Ježková
Abstrakt: V příspěvku jsou prezentovány hlavní výsledky obsahové analýzy souboru učebnicněmčiny pro základní školy, vycházející ze Společného evropského referenčního rámcepro jazyky a RVP ZV, a to tří sledovaných oblastí: učiva představujícího/rozvíjejícíhosociolingvistické a všeobecné kompetence (deklarativní znalosti) a představujícíhoevropskou dimenzi – a výsledky analýzy obrázků ilustrujících sledované učivo.Výsledkem výzkumu je ověřený hodnotící nástroj (aplikovatelný i na učebnice jinýchjazyků) a charakteristika učebnicového souboru ze čtyř stanovených hledisek. Příspěveknavazuje na referát z konference ČAPV v roce 2006, v němž autorka představilaplánovaný výzkum, který tvoří součást její disertační práce na téma Problémyjazykového vzdělávání v multikulturní Evropě.
Klíčová slova: učebnice němčiny, obsahová analýza, analýza obrázků, Společnýevropský referenční rámec pro jazyky, RVP ZV, sociolingvistické kompetence,všeobecné kompetence, evropská dimenze
Článek ke stažení [PDF]: Hlavní výsledky výzkumu učebnic němčiny pro ZŠ
Title: The main results of the research in the texbooks of German
Abstract: The paper presents the main results of the content analysis of textbooks of German forprimary and lower secondary schools, made on the basis of the Commom EuropeanFramework of Reference for Learning, Teaching and Assesment of Modern Languagesand the Czech curricular documents for primary and lower secondary schools, namelyof the curriculum representing/developing sociolinguistic and common competenciesand the European dimension – and the results of the analysis of pictures. The result ofthe research is the instrument for evaluation of the textbooks and the characteristic ofthe textbooks from the set four points of view. The text picks up the paper presented atthe conference CERA 2006, in which the autor has presented the planned research (as apart of her thesis).
Key words: textbooks of German, content analysis, analysis of pictures, CommonEuropean Framework of Reference for Learning, Teaching and Assessment of ModernLanguages, curricular documents for primary and lower secondary education,sociolinguistic competencies, commom competencies, European dimension
Download the article in English [PDF]: Not available