1. SEKCE Pedagogický výzkum a kurikulární reforma české školy
Autoři:
Vladimír Kopřiva
Ladislav Malota
Abstrakt: Příspěvek analyzuje pedagogickou komunikaci jako základní determinantu vysokoškolskévýuky. Předmětem hodnocení je komunikace v prostředí vysoké školy a v rámci jednotlivýchforem výuky, včetně jejich specifických rysů. Analytická část studie vychází z příkladuvysokoškolské výuky biochemických disciplin na Fakultě veterinární hygieny a ekologieVFU Brno. V návaznosti na něj je prezentována praktická aplikace zásad pedagogickékomunikace a komunikační strategie akademických pracovníků a studentů v současném pojetívysokoškolské pedagogiky.
Klíčová slova: Pedagogická komunikace – vysokoškolská pedagogika – formy výuky – komunikačnístrategie
Článek ke stažení [PDF]: Pedagogická komunikace ve výuce biochemických disciplin na fakultě veterinární hygieny a ekologie VFU Brno
Title: Educational research and the reform of school curriculum in theCzech Republic
Abstract: The entry analyses the pedagogic communication as the basic determinant of the universityeducation. The subject of the classification is the communication in the background of theuniversity and in the particular forms of the education inclusive of its specific features. The analytical part of the studies comes from the example of university education at the Faculty ofVeterinary Hygiene and Ecology University of Veterinary and Pharmaceutical Sciences Brno.In the sequence to this example we present here the practical applications of the principles ofthe pedagogic communication and of the strategy communication of the academic assistantsand the students in the present-day conception of the university education.
Key words: Pedagogic communication – university education – particular form of the education –strategy communicationm
Download the article in English [PDF]: Not available