Autoři: Jakub Pivarč
Abstrakt: Výzkum analyzoval prediktory self-efficacy (SE) učitelů v kontextu inkluzivního vzdělávání (IV) napříč různými typy škol. Data od 3013 učitelů z MŠ (N = 628), ZŠ (N = 1434) a SŠ (N = 951) byla analyzována pomocí lineární regrese. K měření SE byla použita standardizovaná česká verze dotazníku Teacher Efficacy for Inclusive Practices (α ≥ 0,92). Výsledky ukázaly sestupný trend v úrovni SE v závislosti na typu školy, nejvyšší míru vykazovali učitelé MŠ, nejnižší učitelé SŠ. Pohlaví, zkušenost s podpůrnou pozicí a velikost obce neměly na SE významný vliv. Nejvýznamnějším prediktorem SE byl pocit připravenosti na IV, následovaný typem školy a délkou praxe. Analýza interakčních efektů odhalila nejvýraznější přínos speciálně pedagogické kvalifikace a délky praxe u učitelů ZŠ, zatímco připravenost na IV nejvíce přispívala k SE u učitelů SŠ. Výsledky implikují potřebu diferencované podpory učitelů podle typu školy.
Klíčová slova: self-efficacy; inkluzivní vzdělávání; učitelé; komparace; školy
Title: FROM CERTAINTY TO DOUBTS?: SELF-EFFICACY OF PRESCHOOL, PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN INCLUSIVE EDUCATION
Abstract: The study analyzed predictors of teacher self-efficacy (SE) in inclusive ed- ucation (IE) across school types. Data from 3,013 teachers from pre-schools (N = 628), primary schools (N = 1,434), and secondary schools (N = 951) were analyzed using linear regression. SE was measured using a standardized Czech version of the Teacher Efficacy for Inclusive Practices (α ≥ 0.92). Results showed a downward trend in SE levels by school type, with pre-school teachers showing the highest levels and secondary school teachers the lowest. Gender, support position experience, and municipality size had no significant effect on SE. The most significant predictor was preparedness for IE, followed by school type and teaching experience. Interaction effects revealed that special education quali- fication and experience had the strongest impact for primary school teachers, while IE preparedness contributed most to SE among secondary school teachers. Results imply the need for differentiated teacher support by school type.
Keywords: self-efficacy; inclusive education; teachers; comparation; schools
Download the article in English [PDF]: Not available