Autor: Zdeněk Vašíček
Abstrakt: Prováděl jsem akční výzkum v mé klavírní třídě na Základní umělecké škole Tišnov. Vyuţil jsem techniku pozorování (2006-2009) a techniku interview (září 2009). Marie, dítě mladšího školního věku, měla pro klavírní recitál 1. dobré osobní předpoklady a 2. trvalou podporu rodičŧ. Empiricky podloţenými teoretickými výtěţky tohoto výzkumu jsou: 1. termín „rodina (kladně) motivovaná pro cíle školy“ a 2. (kladná) rodinná responzívní evaluace individuálního studijního programu. Za podobných okolností, jako těch uvedených výše, se klavírní recitál na ZUŠ zdá být tím správným řešením jiţ pro dítě mladšího školního věku i vhodným individuálním vzdělávacím programem.
Klíčová slova: postoje, rodina, klavírní recitál, dítě, mladší školní věk, základní umělecká škola, evaluace, motivace, vzdělávací program
Článek ke stažení v češtině [PDF]: POSTOJE RODINY KE KLAVÍRNÍMU RECITÁLU DÍTĚTE MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU NA ZUŠ
Abstract: “Family attitudes toward piano recital of a child of younger school age at a Primary Arts School”. I conducted an action research in my piano class at the Primary Arts School in Tisnov. I used an observation technique (2006-2009) and an interview technique (September 2009). Mary, a child of younger school age, had 1. good personal preconditions and 2. continued parental support for her piano recital. The empirically based theoretical yields of this research are: 1. the term “a family motivated (positively) to school objectives” and 2. a (positive) responsive family evaluation of individual study programme. Under similar circumstances, such as those mentioned above, a piano recital at PAS seems to be the right solution for a child of younger school age and an appropriate individual education programme.
Key words: attitudes, family, piano recital, child, younger school age, primary arts school, evaluation, motivation, education programme
Download the article in English [PDF]: Not available