PROPOJENÍ MATEMATICKÝCH A JAZYKOVÝCH ASPEKTŮ VE SLOVNÍ ÚLOZE TYPU: „JAKÁ ČÍSLA DÁVAJÍ SMYSL?“

Autoři
Karolína Mottlová, Jana Slezáková

Abstrakt
Slovní úloha s nestandardním zadáním: „Jaká čísla dávají smysl?“ má za cíl rozvíjet žákovské argumentační dovednosti, podněcovat k diskuzi a spolupráci. Úloha pocházející ze singapurských učebnic dává v českém prostředí prostor pro mezipředmětové vazby a propojuje matematickou a jazykovou gramotnost žáka. Úlohu vyřešíme doplněním čísel do textu. Výsledky experimentů ze dvou pátých tříd ukazují, že žáci pozitivně reagují na tuto úlohu. Své argumenty na doplnění čísel do textu zakládají jak na jazykovém aspektu deklinace slova, tak z pohledu matematiky a reálného kontextu.

Klíčová slova
Argumentace, slovní úloha, deklinace, nestandardní zadání

Článek ke stažení [PDF]

Title
CONNECTING MATHEMATICAL AND LINGUISTUC ASPECTS IN WORD PROBLEMS OF THE “WHAT NUMBERS MAKE SENSE?”

Abstract
Word problems such as “What numbers make sense?” aim to develop pupils’ argumentation skills, encourage discussion and cooperation, give an opportunity for interdisciplinarity, and connects pupil’s mathematical and language literacy. The problem is solved by filling in numbers into the text. The results of experiments from two fifth grades show that pupils respond to this type of problem positively. They base their argumentation on how to fill in the numbers to the text correctly both on the linguistic aspect and on the mathematical point of view and the real-life context.

Keywords
Argumentation, word problems, declension, non-standard wording

Diskuze