Autoři
Katarína Rozvadská
Abstrakt
Biografické učení je holistickým a diachronickým pohledem na proces celoživotního učení. V andragogice však doposud chybí jeho systematizovaná teorie (Alheit, 2018). Příspěvek si proto klade za cíl přispět k teoretizaci biografického učení na základě analýzy narativů dospělých studentů pedagogických oborů. Data pocházejí z biografických rozhovorů realizovaných v roce 2019 s 29 netradičními studenty studujícími na českých vysokých školách (staršími 26 let, kteří měli min. rok pauzu ve formální vzdělávací dráze). Výsledkem narativní analýzy jsou tři typy biografického učení.
Klíčová slova
biografické učení, dospělí učící se, celoživotní učení, biografický výzkum, studium narativů
Title
THEORISATION OF THE STRUCTURE OF BIOGRAPHICAL LEARNING: THE CASE OF ADULTS WITH NON-TRADITIONAL EDUCATIONAL TRAJECTORY
Abstract
Biographical learning is a holistic and diachronic view of the lifelong learning process. However, andragogy still lacks a systematized theory thereof (Alheit, 2018). Therefore, the paper aims to contribute to the theorisation of biographical learning by analysing the narratives of adult students of pedagogical degrees. The data come from biographical interviews conducted in 2019 with 29 non-traditional students of Czech universities (at least 26 years old who had at least one-year break in their formal educational trajectory). The analysis yields three types of biographical learning.
Keywords
biographical learning, adults learners, lifelong learning, biographical research, study of narratives