DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ: DOPADY INTERVENČNÍ STUDIE NA VZDĚLÁVACÍ VÝSLEDKY ŽÁKŮ

Autoři: Martin Sedláček, Klára Šeďová, Roman Švaříček, Zuzana Šalamounová

Abstrakt: V příspěvku prezentujeme výsledky studie založené na experimentálním designu. Cílem intervence je u žáků šestých tříd ZŠ zavést do hodin literatury prvky dialogického vyučování. Ověřujeme, zda je možné zvyšovat participaci na výuce u všech žáků, tj. od komunikačně aktivních po tiché. Zaměřujeme se přitom na to, do jaké míry se v komunikačním chování žáků promítají v jejich úspěšnosti v testech čtenářské gramotnosti. Datový vzorek tvoří šest experimentálních a šest kontrolních tříd.

Klíčová slova: dialogické vyučování; experiment; žákovská participace na výuce; kolektivita

Článek ke stažení [PDF]

Title: DIALOGIC TEACHING: THE EFFECTS OF INTERVENTION STUDY ON PUPILS ACHIEVEMENTS

Abstract: We present the results of a study based on an experimental design. The intervention aims to introduce elements of dialogic teaching into literature classes for sixth- grade students in elementary schools. We test whether it is possible to increase participation in the lessons for all pupils, i.e., from communicatively active to silent. In doing so, we focus on how pupils’ communicative behavior is reflected in their performance in literacy tests. The data sample consists of six experimental and six control classes.

Keywords: dialogic teaching; experimental design; student participation in classroom dialogue; collectivity

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze