Autoři: Petr Hlaďo, Klára Harvánková
Abstrakt: Udržování a podpora pracovní schopnosti učitelů je jednou z cest k prevenci jejich předčasného odchodu z učitelské profese. Cílem této studie bylo identifikovat prediktory pracovní schopnosti učitelů středních škol. Vzorek byl tvořen 531 středoškolskými učiteli (57,6 % žen). Relativně větší empirická podpora byla nalezena pro vliv syndromu vyhoření, smyslu pro soudržnost, work ‑life balance a pracovních vztahů na pracovní schopnost učitelů, než pro vliv věku, výkonu funkce třídního učitele, pracovní zátěže a péče o stárnoucí příbuzné.
Klíčová slova: pracovní schopnost, syndrom vyhoření, stárnoucí učitelé
Title: INCLUSIVE EDUCATION AND SUPPORT FOR PUPILS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS AND FUTURE TEACHERS
Abstract: Maintaining and promoting teachers’ work ability is essential for preventing early exit from the teaching profession. This study aimed to identify the predictors of work ability among upper ‑secondary school teachers. The sample comprised 531 upper ‑secondary school teachers (57.6% females). Relatively greater empir‑ ical support was found for the effects of burnout, sense of coherence, work ‑life balance, and perceived professional relationships on work ability than for the im‑ pact of age, homeroom teacher duties, workload, and caring for elderly relatives.
Keywords: work ability, burnout, aging teachers
Download the article in English [PDF]: Not available