PSYCHOMETRICKÉ VLASTNOSTI DOTAZNÍKU „THE TEACHER EFFICACY FOR INCLUSIVE PRACTICES“ (TEIP): ADAPTACE ČESKÉ VERZE ŠKÁLY U UČITELŮ MATEŘSKÝCH ŠKOL

Autoři: Jakub Pivarč

Abstrakt: V českém prostředí neexistuje mnoho standardizovaných výzkumných nástrojů k měření percipované zdatnosti učitelů ve vztahu k realizaci inkluzivních praktik. Účelem této studie bylo analyzovat psychometrické vlastnosti a adaptovat zahraniční dotazník „The teacher efficacy for inclusive practices“ (TEIP) (Sharma et al., 2012) pro použití v našem výzkumném kontextu, konkrétně u učitelů mateřských škol (MŠ). Výsledky konfirmační faktorové analýzy provedené na vzorku 628 učitelů MŠ potvrdily originální 3faktorovou strukturu 18položkové škály TEIP. Nástroj má rovněž dobrou vnitřní konzistenci.

Klíčová slova: TEIP, dotazník, učitelé MŠ, konfirmační faktorová analýza

Článek ke stažení [PDF]

Title: PSYCHOMETRIC PROPERTIES OF ‟THE TEACHER EFFICACY FOR INCLUSIVE PRACTICES” (TEIP) QUESTIONNAIRE: ADAPTATION OF THE CZECH VERSION OF THE SCALE FOR PRE ‑SCHOOL TEACHERS

Abstract: In the Czech context, there are few standardised research tools for measuring teachers’ sense of self‑ efficacy vis ‑à‑vis the implementation of inclusive prac‑ tices. This study aimed to adapt the foreign questionnaire ‟Teacher Efficacy for Inclusive Practices” (TEIP) (Sharma et al., 2012) for use in our research context and analyse specific psychometric properties in pre ‑school teachers. The results of a confirmatory factor analysis on a sample of 628 pre ‑school teachers con‑ firmed the original 3 ‑factor structure of the 18‑item TEIP scale. The tool is also internally consistent.

Keywords: TEIP, questionnaire, pre ‑primary teachers, confirmatory factor analysis

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze