Autoři: Martina Kurowski, Lenka Gulová, František Trapl
Abstrakt: Cílem příspěvku je představit dílčí výsledky případové studie vesnické školy, která koncem 90. let 20. století jako jedna z prvních běžných základních škol začala začleňovat žáky s nejrůznějšími typy znevýhodnění. Cílem výzkumu bylo identifikovat klíčové momenty této transformace, analyzovat způsoby a formy vedení vesnické školy a souvislost s její inkluzivní vizí. Výsledky studie naznačují, že v našem případě je pro nastavení vize školy postava ředitelky stěžejním elementem celého procesu.
Klíčová slova: inkluze, komunita, školský management, podpůrná opatření, situační analýza
Title: SCHOOL MANAGEMENT AS A DETERMINING ELEMENT OF INCLUSION
Abstract: The aim of the paper is to present partial results of a case study involving a village school, which in the late 1990s began as one of the first regular primary schools to include pupils with various types of disadvantages. The aim of the research was to identify the key moments of this transformation, to analyze the ways and forms of running a village school and the connection with its inclusive vision. The results of the study suggest that in our case, the figure of the principal is a key element of the whole process for setting the vision of the school.
Keywords: inclusion, communication, parallelization and differentiation of teaching, situational analysis
Download the article in English [PDF]: Not available