2. SEKCE: Výzkum žáka a studenta – Skupina A
Autoři:
JAN SLAVÍK
JINDŘICH LUKAVSKÝ
Abstrakt: Výzkum je zaměřen na analýzu nefigurativního výtvarného vyjádřenípojmů emocí u dětí pátých ročníků ZŠ. Tento způsob výtvarných aktivit jesoučástí běžné praxe základních škol v průběhu celého sledovanéhoobdobí. Výzkum kombinuje kvantitativní a kvalitativní metodiku.Zkoumáme typické intelektuální a komunikační operace, které doprovázejívýtvarné vyjádření a hodnocení pojmů reprezentujících některé lidskéemoce. Zjišťujeme pravidelné a individuálně nebo skupinově originálnírysy výtvarné formy, jejího verbálního interpretování a hodnocení uzkoumaného vzorku. Zaměřujeme se na obecné analogie mezi sociálnímfungováním výtvarného projevu ve „velké kultuře“ a v malém kulturnímprostoru školní třídy.Hlavním metodickým přístupem je kvalitativní analýza stylu výtvarnéhoprojevu, ze které by mělo vyplývat pochopení typických rysů prekonceptupříslušných pojmů u dětí daného věku. Výzkum chápeme jako příležitostpro lepší pochopení obecnějších vztahů, mezi „expertním“ fungovánímvýtvarného díla ve vizuální kultuře a jeho funkcemi v pedagogickémprocesu výtvarné výchovy ve škole.Příspěvek navazuje na průřezový výzkum jednoho z autorů, který probíháod r. 1987.
Článek ke stažení [PDF]: DIDAKTICKÁ ANALÝZA NEFIGURATIVNÍHO VÝTVARNÉHO VYJÁDŘENÍPOJMŮ EMOCÍ U JEDENÁCTILETÝCH DĚTÍ
Abstract: The purpose of the study was to investigate and to describe from thedidactic point of view the typical features of the non-objective artexpression of the emotional concepts and its attendant discourse in elevenyears old school children. There is a semantic tie between attributing aname to a particular emotion and the actual emotional state of mind, whichmakes it possible to create an individual pre-concept of relevant emotionalstate. The emotional pre-concepts must be inter-individually invariable inpart, so that they could be verbalized and they could be understandable inart expression. The interconnections between variability and invariability inchildren’s art expression of emotion and its verbal interpretation bychildren are in the focus of interest in art education and they are thesubject of this research. Issues of relevance for art and aestheticeducation, and the specific research problems addressed here, are thefollowing: 1) to what degree are the emotional pre-concepts presented inart expression inter-individually convergent?, 2) how is the connectionbetween authors’ intention and the perception of meaning of the childartistic expression of emotion?, 3) how is the connection between the childand teacher evaluation of the child artistic expression of emotion?
Key words: art education, art expression, emotion, emotional concept
Download the article in English [PDF]: Not available