MOTIVACE DOSPĚLÝCH KE VZDĚLÁVÁNÍ:SYSTEMATICKÁ PŘEHLEDOVÁ STUDIE

Autoři: Michaela Bílá, Jan Kalenda

Abstrakt: Příspěvek představí výsledky systematické přehledové analýzy zaměřené na motivaci dospělých (25–64 let) ke vzdělávání. Studie přinese přehled témat, teorií a metod, které byly od 60. let 20. století využity při zkoumání motivace dospělých ke vzdělávání, včetně nahlédnutí mezioborového kontextu daného výzkumu. Hlavním cílem takto koncipované přehledové studie je popsat (1) v jakých výzkumných kontextech, (2) prostřednictvím jakých teorií, (3) metod a (4) v jakých geograficko- kulturních kontextech byla motivace k dalšímu vzdělávání dospělých doposud zkoumána. Na základě těchto poznatků bude možné stanovit přehled trendů v daném výzkumném poli a přispět ke stávajícím debatám o vývoji mezinárodního vědeckého diskursu o vzdělávání dospělých, včetně míry jeho mezioborovosti.

Klíčová slova: Motivace; vzdělávání dospělých; systematická přehledová studie; vývoj výzkumného pole

Článek ke stažení [PDF]

Title: MOTIVATION IN ADULT EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW

Abstract: This paper presents the results of a systematic review analysis focusing on the motivation of adults (25–64 years) for education. The study will provide an overview of the themes, theories and methods that have been used since the 1960s to examine adult motivation for learning, including insights into the interdisciplinary context of the research. The main objective of a review study designed in this way is to describe (1) in which research contexts, (2) through which theories, (3) methods, and (4) in which geographical and cultural contexts adult motivation for further education has been studied to date. On the basis of these findings, it will be possible to establish an overview of trends in the research field and to contribute to existing debates on the development of the international scholarly discourse on adult learning, including the extent of its interdisciplinarity.

Keywords: Motivation; adult learning; systematic review study; research field development

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze