Autoři: David Greger, Shujing Cui
Abstrakt: Výzkumy ukazují, že míra odkladů školní docházky (OŠD) se liší mezi jednotlivými zeměmi a souvisí s řadou charakteristik dětí jako je pohlaví, měsíc narození, sociálně ekonomický status (SES) a dovednosti dětí před vstupem do školy nebo také pozdější školní úspěšnost. Tato studie srovnává podíl dětí s odkladem v šesti zemích EU a dále v USA a Austrálii pomocí dat PISA a TIMSS. Ukazuje nakolik je srovnání validní ve srovnání s administrativními daty a v jednotlivých zemích následně porovnává charakteristiky (pohlaví, SES, měsíc narození, pregramotnosti a výsledky TIMSS/PISA) dětí s odkladem a ostatními. Analýza ukázala, že zatímco OŠD v zemích EU představují kompenzační politiku pro sociálně znevýhodněné děti, v USA a Austrálii jej využívají rodiče s vyšším SES.
Klíčová slova: odklad školní docházky; sociálně ekonomický status; pohlaví; TIMSS; PISA
Title: INTERNATIONAL COMPARISON OF DEFFERED PRIMARY SCHOOL ENTRY UTILIZING TIMSS AND PISA DATA
Abstract: Research shows deferred school entry rates vary by country, and delaying school entry is linked to children’s characteristics. Factors like gender, SES, skills, and birth month affect delay. This study compares delay rates across six European countries, the USA, and Australia using PISA and TIMSS data. It examines whether rates estimated based on ILSA data correspond to administrative data and further analyzes typical delayed children’s characteristics (like gender, SES, month of birth, early numeracy/literacy skills, and later academic achievement in school). The analysis showed that while deferred school entry in six EU countries is a compensatory policy for socially disadvantaged children, in the USA and Australia, in the US and Australia it is used by parents with higher SES.
Keywords: deffered school entry; SES; gender; TIMSS; PISA
Download the article in English [PDF]: Not available