ADAPTACE ŠKÁLY SOCIÁLNÍCH KOMPETENCÍ WMS DO ČESKÉHO PROSTŘEDÍ

Autoři
Tereza Tetourová, Jiří Lukavský, Filip Děchtěrenko, Cyril Brom

Abstrakt
V České republice chybí nástroj pro posouzení úrovně sociálních dovedností dětí školního věku. Cílem studie je ověřit a adaptovat do českého prostředí hodnotící stupnici The Walker-McConnell Scale of Social Competence and School Adjustment: A Social Skills Rating Scale for Teachers, která mapuje deficity v oblasti sociálních dovedností u žáků mladšího školního věku. Škála byla zadána učitelům (N = 15) a asistentům pedagoga (N = 15), kteří ji vyplnili za celkem 307 žáků. Na základě sebraných dat bude provedena statistická analýza zjišťující základní psychometrické charakteristiky české verze škály.

Klíčová slova
škála, psychometrické vlastnosti, sociální kompetence, mladší školní věk, validace

Článek ke stažení [PDF]

Title
ADAPTATION OF THE WMS FOR ASSESING SOCIAL COMPETENCES TO THE CZECH ENVIRONMENT

Abstract
In the Czech Republic we lack tool for assessing the level of social skills in school-age children. The aim of this study is to verify and adapt a rating scale tiled The Walker-McConnell Scale of Social Competence and School Adjustment: A Social Skills Rating Scale for Teachers, which is used for screening of social skills deficits among elementary school children. The scale was administrated to teachers (N = 15) and teaching assistants (N = 15) who completed it on behalf of 307 pupils. Based on the collected data, statistical analysis assessing psychomet- ric properties of the Czech version of the scale will be performed.

Keywords
scale, psychometric properties, social competences, primary school age, validation

Diskuze