Autoři: Klára Šeďová, Petr Hlaďo
Abstrakt: ADAPTACE UKRAJINSKÝCH ŽÁKŮ OČIMA ŘEDITENa jaře 2022 došlo v důsledku ruské invaze na Ukrajinu k překotnému nástupu velkého množství ukrajinských žáků do českých škol. V tomto příspěvku prezentujeme data z hloubkových případových studií provedených na šesti základních školách. Ukazujeme, že školy se v první fázi soustředily především na sociální adaptaci žáků, kterou se podařilo v uspokojivé míře zvládnout. Jako problematičtější se jeví adaptace akademická.Ů A UČITELŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL
Klíčová slova: základní školy, ukrajinští žáci, sociální adaptace, akademická adaptace
Title: ADAPTATION OF UKRAINIAN PUPILS THROUGH THE EYES OF PRIMARY SCHOOL PRINCIPALS AND TEACHERS
Abstract: In the spring of 2022, the Russian invasion of Ukraine resulted in a rush of Ukrainian students to Czech schools. This paper presents data from in-depth case studies conducted in six lower secondary schools. We show that in the first phase, schools focused primarily on the social adaptation of students, which was achieved to a satisfactory degree. Academic adaptation appears to be more problematic.
Keywords: education, refugees, Ukraine, integration, separation
Download the article in English [PDF]: Not available