Autoři: Monika Černá, Irena Reimannová
Abstrakt: Cílem této studie je zjistit, do jakých oblastí výuky anglického jazyka (VAJ) cílí akční výzkumy studentů učitelství realizované během dlouhodobé, klinicky orientované praxe a do jaké míry jsou tyto výzkumy oborově zakotvené. Deduktivní tematická analýza výzkumných zpráv studentů o akčním výzkumu ukázala prioritní zaměření studentů na obecné aspekty VAJ, nikoli na aspekty oborově didaktické. Toto zjištění naznačuje možné úskalí programů, kde není vyvážená klinická a akademická složka.
Klíčová slova: akční výzkum, student učitelství, anglický jazyk
Title: STUDENT TEACHER ACTION RESEARCH IN INITIAL ENGLISH LANGUAGE TEACHER EDUCATION
Abstract: The aim of the study is to find out which aspects of English instruction student teachers target through their action research while at long-term, clinically oriented practicums, and to what extent student teacher action research is domain specific. The deductive and thematic analysis of the students’ action research reports implies that they prioritize domain-general aspects of teaching and learning English over domain-specific issues. This may be a potential risk of implementing programmes without balanced clinical and academic components.
Keywords: action research, student teacher, English
Download the article in English [PDF]: Not available