AKTUÁLNÍ TRENDY V SYSTÉMU PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V ANGLII

Autoři: Petra Ristić

Abstrakt: Příspěvek se zabývá současnými trendy a vývojovými aspekty systému předškolního vzdělávání v Anglii. Cílem je shrnout výsledky analýzy vývojových trendů v anglické předškolní výchově. Výzkumným designem je případová studie, k jejímuž zpracování byla použita metoda obsahové analýzy dokumentů, expertní rozhovory (n=13) a zúčastněná pozorování (n=10). Systém předškolního vzdělávání v Anglii se od konce 20. století dynamicky vyvíjí. Nastavení podmínek prošlo řadou reformních kroků v oblastech dostupnosti (zavedení nároku na bezplatné předškolní vzdělávání), kurikulárního rámce (vydání závazného kurikula), mechanismů kontroly kvality (sjednocení systému hodnocení) a v profesionalizaci pracovníků (představení nových profesních kvalifikací). Výsledky výzkumu ukazují, že se Anglie od podpory celostního rozvoje dítěte hrou a explorací posouvá k převažujícímu zaměření na měřitelné, převážně kognitivní výsledky. Vývoj systému ovlivňuje neoliberalistický přístup, jež klade důraz na budoucí ekonomickou využitelnost vzdělávání.

Klíčová slova: předškolní vzdělávání; Anglie; reformy vzdělávání; přípravná role předškolního vzdělávání

Článek ke stažení [PDF]

Title: CONTEMPORARY TRENDS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND CARE IN ENGLAND

Abstract: This paper examines current trends and developments in the early childhood care and education (ECEC) system in England. The aim is to summarise the results of an analysis of developmental trends. The research design is a case study, using content analysis of documents, expert interviews (n=13) and participant observation (n=10). The ECEC system in England has evolved dynamically since the late 20th century. Its setting has undergone a number of reform steps in accessibility (introduction of the entitlement to free pre- school education), the curriculum framework (publication of a compulsory curriculum), quality control mechanisms (unification of the assessment system under one inspection body) and in the professionalization of the workforce (introduction of new professional qualifications). Research findings show that England is moving away from promoting holistic child development through play and exploration to a predominant focus on measurable, predominantly cognitive outcomes. The development of the system is influenced by a neoliberal approach that emphasizes future economic utility of education.

Keywords: early childhood education; England; education reforms; preparatory role of early childhood education

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze