Autoři: Zuzana Šalamounová, Klára Šeďová, Roman Švaříček, Martin Sedláček
Abstrakt: Významnou součástí zkoumání výukové komunikace jsou výzkumy zaměřené na diskusi žáků v rámci kolaborativní skupinové práce, resp. na žákovské pro- mluvy, z nichž skupinová diskuse sestává. Tento příspěvek se proto s oporou o videonahrávky skupinových diskusí žáků z výuky literatury v šestých roční- cích věnuje tomu, jakou podobu mají diskuse, jejichž prostřednictvím žáci společně řeší zadaný úkol, a dále jaké pozice různí žáci ve skupině během řešení úkolu zastávají, resp. do jakých pozic jsou umísťováni.
Klíčová slova: skupinová práce, žákovská diskuse, žákovské promluvy, ko-kon-struování vědění, videonahrávky
Title: „BUT THAT DOESN’T MAKE SENSE, LOOK.“ FORMS OF STUDENT DISCUSSION DURING COLLABORATIVE GROUP WORK
Abstract: An important part of research on classroom discourse is research on student discussion in collaborative group work, or the student talk that makes up group discussion. This paper, therefore, draws on video recordings of students’ group discussions in a sixth-grade literature classes to examine the form of discussions through which students collaboratively solve a task, as well as the positions that different students occupy or are placed in during the group’s solving of the task.
Keywords: collaborative group work, students’ group discussions, video recordings
Download the article in English [PDF]: Not available