Analýza učebních úloh ve vybraných učebnicích přírodovědy a příležitost žáka k učení

Autor: Šimik Ondřej 

Abstrakt: Učebnice zůstávají pro učitele, i přes vstup informačně-komunikačních technologií do procesu vzdělávání, v procesu kurikulární reformy českého školství stále důležitým komunikačním médiem ve vztahu transformace učiva žákům a zároveň jsou prostředkem, který učitel využívá pro projektování výuky a zadávání učebních úloh žákovi, čímž dochází k jeho aktivizaci. V příspěvku pomocí deskriptivní analýzy zjišťujeme, jaké typy učebních úloh (dle klasifikace Tollingerové) se vyskytují ve vybraných učebnicích přírodovědy a jaké příležitosti k učení tyto úlohy žákovi nabízejí. Z výsledků analýzy vyplývá, že převažují učební úlohy vyžadující pamětnou reprodukci poznatků a úlohy na jednoduché myšlenkové operace. Náročnější typy učebních úloh se vyskytují pouze v omezené míře. Uvádíme také příklad, jak může učitel jednoduché učební úlohy rozvíjet a tvořit takové úlohy, které by komplexněji formovaly myšlení žáka, byly pro něj motivační, a tím podporovat u žáků i pozitivní vztah k přírodovědnému předmětu. 

Klíčová slova: přírodověda, učební úlohy, učebnice, příležitost k učení 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Analýza učebních úloh ve vybraných učebnicích přírodovědy a příležitost žáka k učení

 

Abstract: Textbooks remain for teachers, despite the fact that information-communication technologies take effect in the educational process, in the process of curriculum reform of the Czech education is still an important communication media in the relation of the transformation of the curriculum for pupils and as a way that teachers use it for planning teaching and making learning tasks for the pupil, thereby pupil is activated. In this paper, using descriptive analysis, we see what types of learning tasks (according to the classification Tollinger) are found in selected science textbooks and which opportunities to learn these tasks offer to pupil. The results of the analysis indicate that the predominant teaching tasks requiring memorial reproduction of knowledge and tasks to simple mental operations. More advanced types of learning tasks occur only to a limited extent. We also present an example of how a teacher can develop a simple learning tasks and create such tasks that would comprehensively formed the pupil´s thinkingt, be the motivation for him, and the support pupils to the positive relationship to the Elementary science subject. 

Key words: elementary science, learning task, textbooks, opportunity to the learning 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze