ANALÝZA PEDAGOGICKÉ REFLEXE VZDĚLÁVÁNÍ V IMERZIVNÍ VIRTUÁLNÍ REALITĚ

Autoři: David Košatka

Abstrakt: Prezentovaný výzkum přináší reflexi výuky v imerzivní virtuální realitě (VR). Výzkum se zaměřoval na popis benefitů a limitů užité technologie z perspektivy vyučujících. Cílem výzkumu bylo zjistit potenciál technologie VR pro nácvik různých pedagogických situací v bezpečném prostředí s možností repetice, reflexe a rozšíření profesní přípravy učitelů o tuto technologií. Příprava ve VR vedla ke snížení nejistoty a lepšímu posouzení vlastních pedagogických kompetencí.

Klíčová slova: virtuální realita, profesní příprava učitelů, VR lekce, somaticko-kognitivní zkušenost

Článek ke stažení [PDF]

Title: ANALYSIS OF PEDAGOGICAL REFLECTION OF EDUCATION IN IMMERSIVE VIRTUAL REALITY

Abstract: The research presented here reflects on teaching in immersive virtual reality (VR). The research focused on describing the benefits and limitations of the technology used from the perspective of teachers. The aim of the research was to identify the potential of VR technology for practicing different pedagogical situations in a safe environment with the possibility of repetition, reflection and extension of teachers’ professional training with this technology. Training in VR led to a reduction of uncertainty and a better assessment of one’s own pedagogical competence.

Keywords: virtual reality, teacher professional training, VR lessons, somatic-cogni-
tive experience

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze