Co napovídá dosavadní výzkum českých škol o demokracii ve školách?

Autoři: Doc. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.

Doc. PhDr. Milan Pol, CSc.

Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Anotace: Příspěvek je prvním (dílčím) výstupem z tříletého výzkumného projektu s názvem „Demokracie v českých školách“, jenž je podporován Grantovou agenturou České republiky. Základním tématem tohoto projektu je otázka, do jaké míry je možno chápat současnou českou školu jako demokratickou instituci. Cílem tohoto příspěvku je na základě analýzy již existujících relevantních výzkumů od počátku 90. let do současnosti, jež jsou zaměřeny na základní charakteristiky školy a vnitřní i vnější okolnosti jejího fungování, podat koherentní pohled na demokracii v českých školách v uplynulé dekádě. Téma demokracie ve škole lze chápat a výzkumně řešit různými způsoby. My o něm uvažujeme ve třech dimenzích: (1) v dimenzi vztahů, hodnot a přesvědčení (mezi dospělými ve škole, mezi učiteli a žáky, mezi žáky navzájem, mezi učiteli a rodiči a veřejností), (2) v dimenzi existujících formálních mechanismů a pravidel (tj. procedur, jichž škola využívá ve svém běžném chodu) a (3) v dimenzi reálného naplňování příležitostí (tedy možností využívání a uplatňování demokratických přístupů ve škole). Toto vymezení je nám současně klíčem pro vytvoření souboru výzkumů určených k analýze.

Článek ke stažení [PDF]: Co napovídá dosavadní výzkum českých škol o demokracii ve školách?

Diskuze