Autoři: Zuzana Krejčí, Vít Šťastný
Abstrakt: Cílem studie je analyzovat postoje českých učitelů nižšího sekundárního stupně k soukromému doučování a faktory (charakteristiky učitelů), s nimiž souvisejí. Analyzována byla data získaná formou dotazníkového šetření mezi učiteli ve školním roce 2018/2019. Učitelé, kteří mají kvalifikaci získanou nebo si ji doplňují ve studijním oboru zaměřeného na přípravu učitelů, kladou mnohem větší důraz na kvalitu vyučování a nepovažují soukromé doučování za nejvhodnější řešení, jak žákovi efektivně pomoci, když dosahuje v jejich hodinách horších studijních výsledků. Kvalifikovaní učitelé se nejvíce ztotožňují s názorem, že škola by měla poskytnout natolik kvalitní vzdělání, aby žáky připravila na přijímací zkoušky na střední školy bez potřeby navštěvování speciálních přípravných kurzů.
Klíčová slova: soukromé doučování; postoj; kvalita vzdělávání
Title: DETERMINANTS OF TEACHER ATTITUDES TOWARDS PRIVATE TUTORING AND THEIR IMPLICATIONS
Abstract: The aim of the study is to analyze the attitudes of Czech lower secondary school teachers towards private tutoring and the factors (teacher characteristics) associated with them. Data obtained in the form of a questionnaire survey among teachers in the school year 2018/2019 were analyzed. Teachers who have obtained or are upgrading their qualifications in a field of study focused on teacher preparation place much greater emphasis on the quality of teaching and do not consider private tutoring as the most suitable solution to effectively help a student when they achieve poor academic results in their classes. Qualified teachers most identify with the opinion that the school should provide such quality education that prepares students for entrance exams to secondary schools without the need for attending special preparatory courses.
Keywords: private tutoring; attitude; quality of education
Download the article in English [PDF]: Not available