Autoři: Miroslav Bielik, Denisa Denglerová
Abstrakt: Příspěvek představuje část kvantitativních zjištění smíšeného výzkumu dopadů programu Začít spolu (ZaS). Na vzorku 28 tříd jsme v porovnání s běžnými třídami identifikovali mírné zlepšení socioemočních kompetencí, motivace, tvořivosti a metakognice. Zároveň jsme identifikovali velké rozdíly mezi jednotlivými třídami ZaS. Při bližším zaměření na konkrétní třídu je možné vidět střední až velké zlepšení ve většině měřených proměnných. Taková zjištění jsou v souladu s dalšími údaji o velikosti účinku pedagogických intervencí na různě velkých a různě reprezentativních souborech. V příspěvku diskutujeme problematiku (ne)funkčnosti rozšiřitelnosti (scalability) pedagogických intervencí v komplexní sociální realitě.
Klíčová slova: program Začít spolu; socioemoční kompetence; motivace; metakognitivní dovednosti
Title: THE IMPACT OF STEP BY STEP PROGRAM ON SELECTED PUPILS’ COMPETENCES: A QUANTITATIVE ANALYSIS
Abstract: This paper presents part of the quantitative findings of a mixed -methods research on the impact of the Step by Step (ZaS) program. In a sample of 28 classes, we identified modest improvements in socioemotional abilities, motivation, creativity and metacognition compared to mainstream classes. At the same time, we identified large differences between individual ZaS classes. When focusing more closely on a specific class, it is possible to see a moderate to large improvement in most of the measured variables. Such findings are consistent with other data on the effect sizes of pedagogical interventions on differently sized and representative samples. We discuss the issue of the scalability of pedagogical interventions in the context of complex social realities.
Keywords: Step by Step program; socioemotional abilities; motivation; metacognitive abilities
Download the article in English [PDF]: Not available