Autoři: Ivana Jůzová, Helena Vaďurová
Abstrakt: Příspěvek prezentuje závěry smíšeného výzkumného šetření zaměřeného na analýzu přístupnosti vysokoškolského (VŠ) vzdělávání pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a studenty z marginalizovaných skupin na třech vybraných univerzitách v Nepálu realizovaného v rámci Erasmus+ projektu EATHEN (2019–2022). Výsledky potvrzují přetrvávající strukturální, sociální a fyzické bariéry v dostupnosti VŠ vzdělávání pro cílové skupiny, přináší však unikátní data o jejich potřebách a očekáváních.
Klíčová slova: vysokoškolské vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby, marginalizované skupiny, Nepál, bariéry
Title: ACCESSIBILITY AND BARRIERS OF HIGHER EDUCATION FOR STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS AND FROM MARGINALIZED GROUPS IN NEPAL
Abstract: The paper presents the conclusions of a mixed research survey focused on the analysis of the accessibility of higher education for students with disabilities and students from marginalized groups at three selected universities in Nepal implemented within the Erasmus+ project EATHEN (2019–2022). The results confirm the persistent structural, social and physical barriers in the availability of higher education for target groups, however also bring unique data on students’ needs and expectations.
Keywords: higher education, special educational needs, marginalized groups, Nepal, barriers
Download the article in English [PDF]: Not available