EMOČNÍ INTELIGENCE STUDENTEK/Ů UČITELSTVÍ PRO MŠ A 1. ST. ZŠ

Autoři: Stanislav Michek, Jana Marie Havigerová, Marie Herynková

Abstrakt: Cílem studie je zjistit a popsat úroveň emoční inteligence studentek/ů prvního ročníku Učitelství pro MŠ a Učitelství pro 1. st. ZŠ v denní formě studia. Bylo provedeno elektronické testování za použití testu MSCEIT v letech 2021/2022 a 2022/2023. Na základě studia literatury a výsledky testu (N = 193) prokázaly, že budoucí učitelky/é dosahují mírně podprůměrné hodnoty emoční inteligence při srovnání s českým standardizačním souborem.

Klíčová slova: rozvoj emoční inteligence, pregraduální příprava učitelů, učitelství pro MŠ a 1. st. ZŠ

Článek ke stažení [PDF]

Title: EMOTIONAL INTELLIGENCE OF TEACHING STUDENTS FOR KINDERGARTEN AND PRIMARY SCHOOL

Abstract: The aim of the study was to determine the level of emotional intelligence full- time first-year students of kindergarten and primary education. Electronic testing was conducted using the MSCEIT test in 2021/2022 and 2022/2023. Based on the study of the literature and the test results (N = 193), they showed that future teachers achieve slightly below-average values of emotional intelligence when compared to the Czech standardization set.

Keywords: development of emotional intelligence, undergraduate teacher training, teaching for kindergarten and primary education

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze