Autor: Doz. Dr., Hab. et Mag. Renate Seebauer, Prof. PA
Anotace: Autorka se v příspěvku zabývá informací o výzkumu, který byl realizován s účastníky intenzivního programu Erasmus. Výsledky ukazují, že budoucí učitelé se více považují za občany, příslušníky své země a nikoli Evropany. Hrdost na vlastní zemi je v jejich vědomí spojována s krásami krajiny a historickým vývojem. Studenti učitelství zemí bývalého Východního bloku v získaných datech, prostřednictvím sémantického diferenciálu u souboru 16 polárních vlastností signifikovali méně příznivý profil vlastností ve vztahu k vlastní zemi než studenti ostatních zemí EU/EWR. Společným rysem bylo zjištění vysoké připravenosti k mobilitě uvnitř Evropy. V hodnotové stupnici se vyskytovala na vrcholu svoboda a nezávislost. Budoucnost Evropy byla nahlížena převážně positivně. V názorech vyjadřující obavy byl dominantní strach z válek a ekologických katastrof. Obsah příspěvku tvoří otázky: Úvodní kontext, stanovení problémů, charakteristika výzkumného vzorku a metody, shrnutí výsledků. Specifická pozornost je věnována pojmu Identita a asociacím k pojmům vlast, patriotismus, národ a domov. V dalším textu je analyzován pojem – národní hrdost z hlediska posuzovaných polárních profilových vlastností, které se vztahují k sympatickým – nesympatickým zemím. K následujícím otázkám patří: Mobilita občanů a preference cílových zemí. Akcent je na hodnotovou orientaci mládeže a význam solidarity. Zajímavé informace přináší výzkum k otázce zajištění budoucnosti, případně obavám či strachu z budoucnosti, o zakázaných tématech a rozšíření Evropské unie. V závěru autorka seznamuje s názory, které se dotýkají výhledů a budoucího trendu Evropské dimense.
Článek ke stažení [PDF]: Evropská dimenze – nové vymezení identit, mobility a hodnotových konstelací na prahu „Evropské pětadvacítky“