Autoři: Irena Smetáčková, Anna Páchová
Abstrakt: Sebenaplňující proroctví je ve školství dlouhodobě existující fenomén. Učitelská očekávání mohou mít vliv na výkony jejich žáků. Přesto, že v zahraniční literatuře je sebenaplňující proroctví podrobně zmapováno (včetně jeho limitů), českých studií není mnoho. V rámci výzkumu, který byl zaměřen na příčiny školní neúspěšnosti, jsme získali velké množství aktuálních kvantitativních i kvalitativních dat ve dvou časových bodech z 29 tříd prvního stupně. Údaje byly shromážděny prostřednictvím kognitivních testů, didaktických testů, pozorování, učitelského posouzení a prospěchu. Vznikla tak možnost porovnat představy, které vyučující měli o jednotlivých žácích/kyních ve 2. ročníku, s jejich skutečnými výkony ve 3. ročníku. Analýzy potvrzují vliv představ a očekávání jak na výkon v didaktických testech, tak na známky.
Klíčová slova: sebenaplňující proroctví; učitelské představy; učitelská očekávání; žákovské výkony; 1. stupeň ZŠ
Title: IS (STILL) SELF -FULFILLING PROPHECY REAL IN PRIMARY SCHOOLS?
Abstract: Self- fulfilling prophecy is a long- standing phenomenon in education. Teachers’ expectations can affect their students’ performance. Despite the fact that self-fulfilling prophecy has been extensively mapped (including its limitations) in the foreign literature, Czech studies related to this topic are scarce. In our research, which focused on the causes of school failure, we collected a large amount of actual quantitative and qualitative data at two time points from 29 first grade classrooms. The data were collected through cognitive tests, didactic tests, observations, teacher assessment and performance (grades). This provided an opportunity to compare the expectations teachers had of students in Grade 2 with their actual performance in Grade 3. The analyses confirm the influence of expectations on both didactic test performance and grades
Keywords: self -fulfilling prophecy; teachers perceptions; teachers expectations; achievement; primary school
Download the article in English [PDF]: Not available