Autoři: Anna Donovalová
Abstrakt: Genderová (ne)rovnost, stejně jako další typy (ne)rovností, jsou akcentovány jako jedny z ústředních problémů ve vzdělávání a klade se důraz na zohlednění genderové rovnosti v různých oblastech a na různých úrovních vzdělávání. Cílem této studie je zmapovat dosavadní výzkum v oblasti genderové (ne)rovnosti ve vzdělávání se zaměřením na genderovou (ne)rovnost v kurikulárních dokumentech a srovnání zastoupení s dalšími typy nerovností (rasová/etnická, náboženská, socio ‑ekonomická). Studie systematicky popisuje a kategorizuje oblasti a tematizace problematiky genderové (ne)rovnosti ve vzdělávání.
Klíčová slova: rovnost, vzdělávání, kurikulum, genderová rovnost
Title: GENDER EQUALITY AND OTHER TYPES OF EQUALITY IN EDUCATION WITH THE FOCUS ON CURRICULUM
Abstract: Gender (in)equality, as well as other types of (in)equality, are emphasized as one of the central problems in education which stresses the need to take into account gender equality in different areas and at different levels of education. The aim of this review is to map out existing research concerning gender equality in education with a focus on gender (in)equality in curricular documents and compare its representation with other types of inequality (racial / ethnic, reli‑ gious, socio ‑economic). This study also systematically describes and categorizes areas of gender (in)equality in education.
Keywords: equality, education, curriculum, gender equality
Download the article in English [PDF]: Not available