3. SEKCE Výzkum vnitřní proměny školy v širších sociálních souvislostech
Autor: Irena Smetáčková
Abstrakt: Současné české zákony zajišťují každému člověku bez ohledu na pohlaví přístup kevzdělání, které odpovídá jeho/jejím zájmům a schopnostem. Formálně tedy v českémškolském systému existují rovné příležitosti žen a mužů. Reálně však v některýchoblastech vzdělávání není plné genderové rovnosti dosaženo. I proto Ministerstvoškolství, mládeže a tělovýchovy od roku 1998 vyvíjí každoročně dokument Priority apostupy MŠMT v prosazování rovných příležitostí žen a mužů, v kterém jsou stanovenyúkoly týkající se genderové rovnosti v resortu školství. Příspěvek vychází z analýzytěchto dokumentů a diskutuje pedagogickou relevanci stanovených úkolů a efektivitujejich implementace do školské praxe.
Klíčová slova: rovné příležitosti žen a mužů, genderová rovnost ve vzdělávání,školská politika, pedagogické dokumenty
Článek ke stažení [PDF]: Genderová rovnost – nový požadavek v českých školách
Title: Gender Equality – The New Imperative in Czech Educational Systém
Abstract: Present Czech laws guarantee the access to education based on her/his interests andskills for each person without regard to sex. Formally in Czech education system thusexist equal opportunities for women and men. However in reality there are some aspectswhere the gender equality is not reached. Therefore Ministry of Education annuallymakes the document Priorities and Procedures of Ministry of Education in Promotingthe Equal Opportunities for Women and Men. There are specified the tasks relating togender equality in education for next year in that document. The conference papercomes out from the analysis of ministry documents. The pedagogical relevance ofpriorities and procedures and the effectiveness of their implementation in school realitywill be discussed.
Key words: equality opportunities for women and men, gender equality ineducation, educational policy, documents
Download the article in English [PDF]: Not available