IDEÁLNÍ ŠKOLA Z POHLEDU RODIČŮ

Autoři: Radmila Dačevová

Abstrakt: Výzkumná studie analyzovala na záměrně vybraném souboru rodičů jejich očekávání a představy o tom, jak by měla vypadat dnešní škola. Data byla získána prostřednictvím dotazníku vlastní tvorby, který obsahoval i dvě otevřené otázky, kde rodiče popsali, jak podle nich vypadá ideální škola a co jim na dnešní škole naopak vadí. Výsledky těchto otevřených otázek jsou prezentovány v tomto příspěvku. K jejich analýze byla použita rámcová analýza. V jejich výpovědích se nejvíce objevoval požadavek na oblast psychosociálních podmínek a naplňování principů wellbeingu. Naopak nespokojenost rodičů nejvíce směřovala k oblasti vzdělávání, tj. obsahu výuky a hodnocení, personálním podmínkám a materiálnímu vybavení škol.

Klíčová slova: očekávání; základní škola; rámcová analýza; wellbeing

Článek ke stažení [PDF]

Title: AN IDEAL SCHOOL FROM THE PARENTS’ POINT OF VIEW

Abstract: The research study analysed a deliberately selected sample of parents and their expectations and perceptions of what today’s schools should look like. The data was collected through a self -developed questionnaire, which included two open- ended questions where parents described what they thought the ideal school looked like and what they found objectionable about today’s school. The results of these open -ended questions are presented in this paper. Framework analysis was used to analyse the statements of the open- ended questions. In their statements, the areas of psychosocial conditions and the fulfilment of the principles of wellbeing were the most prominent. On the other hand, the parents’ dissatisfaction was mostly directed towards the area of education, i.e. teaching content and assessment, staffing conditions and material equipment of schools.

Keywords: expectations; elementary school; framework analysis; wellbeing

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze