INTEGRACE UKRAJINSKÝCH UPRCHLÍKŮ V ČESKÝCH PŘEDŠKOLNÍCH ZAŘÍZENÍCH: PROČ NĚKTEŘÍ USPĚLI?

Autoři: Marie Jelínková, Barbora Loudová Stralczynská, Oksana Stupak

Abstrakt: Příspěvek nahlíží na integraci ukrajinských dětí nucených migrantů v českých předškolních zařízeních po roce 2022 skrze Yossův (2005) rámec kulturního bohatství komunit. Na základě polostrukturovaných rozhovorů s ukrajinskými rodiči (n=15) osvětluje typy kapitálů používaných k orientaci v české společnosti po příjezdu, v předškolním systému a adaptaci v předškolních institucích. Klíčovou roli v příchodu do Česka hrály sociální a rodinné kapitály. V procesu adaptace významně působily nejisté vyhlídky do budoucna, které vedly k nízkému využití kapitálů. Rodiny disponující rodinným, rezistentním a navigačním kapitálem dokázaly vyvinout účinné strategie pro orientaci ve složitém systému předškolních institucí. Jazykový a rezistentní kapitál podporoval efektivnější integraci ukrajinských dětí.

Klíčová slova: ukrajinští uprchlíci; kulturní bohatství komunit; Česká republika; předškolní instituce; integrace

Článek ke stažení [PDF]

Title: INTEGRATION OF UKRAINIAN REFUGEES IN THE CZECH PRE-SCHOOL INSTITUTIONS: WHY DID SOME SUCCEED?

Abstract: This study applies Yoss’s Cultural Community Wealth framework to examine the adaptation of Ukrainian refugee children in Czech preschools after 2022. Semi -structured interviews with Ukrainian parents (n=15) highlight the types of capital used to navigate within the Czech society, the ECEC provision, and adaptation in ECEC settings. The social and familial capital played a key role in the context of arrival in Czechia. Uncertain prospects of the future had an inhibiting effect on the use of familial capital in the adaptation process. Families possessing familial, resistance and navigational capital developed effective strategies to navigate within the complex ECEC system. The use of language and resistance capital were key measures to support the integration of Ukrainian children.

Keywords: Ukrainian refugees; communal cultural wealth; Czech Republic; pre -school settings; integration process

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze