Autor: Alena Hošpesová, Jarmila Novotná
Sekce 3: Minulost, přítomnost a budoucnost oborových didaktik
Abstrakt: Slovní úlohy jsou do matematického vyučování zařazovány s cílem naučit žáky matematizovat reálné situace. Žák by měl při řešení slovní úlohy provést: kódování, transformaci odhalených vztahů do jazyka matematiky, výpočet, návrat do kontextu zadání úlohy (zahrnuje i verifikaci z.skaných výsledků). To předpokládá zapojení poměrně náročných kognitivních procesů. Když je ale úloha řešena v hodině matematiky pod vedením učitelky, často dochází k tomu, že je kognitivní náročnost podněty a zásahy učitele snižována. V příspěvku ukážeme, které kognitivní procesy by se měly objevit a jak mohou být ve školním dialogu zkresleny.
Klíčová slova: vyučování matematice, řešení slovních úloh, základní vzdělávání, školní dialog, revidovaná Bloomova taxonomie
-
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Intencionalita a matematické slovní úlohy ve školním dialogu na základní škole
Title: Intencionality and mathematical word problems in school dialogue at the lower secondary level
Abstract: The aim of integration of word problems into mathematics education is teaching the pupils how to mathematize real situations. When solving a word problem, the pupil should go through: encoding, transformation, calculation and storage stage including verification. This requires the employment of relatively demanding cognitive processes. However, what happens when solving the problem within a mathematics lesson led by a teacher is lowering of cognitive demands in consequence of the teacher’s stimuli and interference. In the contribution we will demonstrate which cognitive processes should be in play and how they can be distorted in school dialogue.
Keywords: Mathematics education, solving of word problems, lower secondary education, school dialogue, revised Bloom’s taxonomy
Download the article in English [PDF]: Not available