Autoři: Tereza Fürstová
Abstrakt: Studie se zabývá sestavováním seznamu kritérií, která by měly splňovat přírodovědné učebnice. Nejdříve proběhla rešerše literatury, při které bylo nalezeno několik nástrojů určených k hodnocení či analýze přírodovědných učebnic. Nalezené nástroje byly analyzovány a byla vybrána kritéria společná alespoň pro tři z nástrojů. Tato kritéria souvisí s informacemi v učebnici, jejím obsahem, použitým jazykem, grafickým ztvárněním a přehledností. Vybraná kritéria považujeme za důležitá pro přírodovědné učebnice a dále je využijeme k tvorbě dotazníků pro žáky, učitele a didaktiky fyziky. Dotazníky budou následně použity pro hodnocení nové středoškolské učebnice fyziky, která v současné době vzniká na Katedře didaktiky fyziky, MFF UK.
Klíčová slova: učebnice; učebnice fyziky; fyzikální vzdělávání; výuka přírodních věd
Title: WHAT CRITERIA SHOULD A SCIENCE TEXTBOOK MEET?
Abstract: The study is concerned with compiling a list of criteria that science textbooks should meet. A literature search was conducted and several tools for science textbook evaluation or analysis were found. These tools were analysed and criteria common to at least three of them were selected. The criteria are related to the information in the textbook, its content, the language used, the graphic design, and its clarity. We consider the selected criteria to be important for science textbooks and will further use them to develop questionnaires for students, teachers, and physics teaching experts. The questionnaires will then be used to evaluate a new upper secondary school physics textbook that is currently being written at the Department of Physics Education, MFF UK.
Keywords: textbooks; physics textbooks; physics education; science education
Download the article in English [PDF]: Not available