Autoři: Klára Šeďová, Martin Sedláček, Zuzana Šalamounová
Abstrakt: V tomto příspěvku se zaměřujeme na otázku, do jaké míry vysvětlují faktory kvality výuky vzdělávací výsledky žáků a jakou roli v tomto modelu má žákovská participace na výuce. Využíváme data z panelové studie 150 českých škol. Kvalita výuky je měřena skrze faktory podpůrné klima, kognitivní aktivizaci a management třídy. Participace ve výuce jako verbální a neverbální zapojení do dialogu ve třídě (zvedání rukou, prezentace myšlenek, kladení otázek, vysvětlování, diskuse s vrstevníky.
Klíčová slova: kvalita výuky; vzdělávací výsledky žákovská participace
Title: CHARACTERISTICS OF QUALITY TEACHING AND THEIR IMPACT ON LEARNING OUTCOMES
Abstract: In this paper, we focus on the question to what extent factors of teaching quality explain pupil learning outcomes and what role student participation plays in this model. We use data from a panel study of 150 Czech schools. Teaching quality is measured through the factors of supportive climate, cognitive activation and classroom management. Instructional participation as verbal and non -verbal engagement in classroom dialogue (raising hands, presenting ideas, asking questions, explaining, discussing with peers).
Keywords: teaching quality; learning outcomes; participation
Download the article in English [PDF]: Not available