Autor: Jiřina Zahradníková
Abstrakt: Rozvoj klíčových kompetencí je základním vzdělávacím cílem rámcových vzdělávacích programů. Promítají se i do konkrétních učebních plánů cizích jazyků, které obsahují kromě vymezení poţadovaných znalostí a komunikativních dovedností také učební strategie. Nástroj pro zjištění míry dosaţení základních klíčových kompetencí je Evropské jazykové portfolio. Deskriptory EJP vycházejí z úrovní osvojení cizího jazyka podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Elektronická podoba EJP se snaţí přispět k jednoduššímu přístupu k metodám autoevaluace ze strany ţáků a učitelů. Projekt KCVŠJ, VÚP a NÚOV EJP v praxi sleduje moţnosti rozšíření jeho vyuţití v jazykovém vyučování.
Klíčová slova: Klíčové kompetence, rámcový vzdělávací program, učební strategie, Evropské jazykové portfolio, Společný evropský referenční rámec pro jazyky
Článek ke stažení v češtině [PDF]: KLÍČOVÉ KOMPETENCE A EJP
Abstract: Development of key competencies is the basic objective of the general educational programs. They are reflected in actual study programs of foreign languages, which contain not only the language knowledge and competence, but also the learning strategies. One tool of measuring of the achievement of the key competencies is the European Language Portfolio. Descriptions of ELP use six international language levels of Common European Framework of Reference. The electronic version of ELP helps the easier access to self evaluation of students and teachers. The Project „EJP v praxi“, lead by KCVŠJ, VÚP and NÚOV, tries to follow possibilities to enlarge its usage in language education.
Key words: Key competencies, general educationalprogram, learning strategies, European Language Portfolio, Common European Framework of Reference
Download the article in English [PDF]: Not available