Autoři: Barbora Loudová Stralczynská
Abstrakt: Příspěvek představuje výsledky komparativní studie vysokoškolské přípravy pedagogů v předškolním vzdělávání v německy mluvících zemích (vícepřípadová studie, Yin, 2018). Cílem je analyzovat vývoj a současné struktury odborné přípravy pedagogů. Shrnout shody a rozdíly v kvalifikačních cestách a bakalářských programech v Německu (pedagogika dětství) a Rakousku (elementární pedagogika). Studie vychází z obsahové analýzy (Kuckartz, 2018) studijních programů (n=27) doplněné rozhovory s jejich garanty (n=27). Komparuje formální a obsahové charakteristiky studijních programů. Analyzuje oborově- didaktické komponenty. Poukazuje na interdisciplinární pojetí studia, rozvoj reflektivních kompetencí studenta, vědeckého habitu, propojení teorie a praxe, důrazy na inkluzi, řízení či poradenství.
Klíčová slova: profesní příprava pedagogů; předškolní vzdělávání; bakalářské studijní programy; Německo; Rakousko; Švýcarsko
Title: COMPARATIVE STUDY OF INITIAL EDUCATION PROGRAMMES FOR PRE -SCHOOL PEDAGOGUES IN GERMAN -SPEAKING COUNTRIES
Abstract: The paper presents a comparative study of university teacher training in preschool education in German-speaking countries (multi- case study, Yin, 2018). The aim is to analyse the development and current structures of teacher training, qualification pathways an, B.A. programmes in Germany (childhood pedagogy) and Austria (elementary pedagogy). The study is based on a content analysis (Kuckartz, 2018) of degree programmes (n=27) supplemented by interviews with their supervisors (n=27). The study compares the formal and content characteristics and field -specific didactic components; it highlights the interdisciplinary concept, the development of reflective competences, the scientific habitus, the link between theory and practice, the emphasis on inclusion, management and counselling.
Keywords: Professional Teacher Training; Early Childhood Education; Bachelor’s Degree Programmes; Germany, Austria; Switzerland
Download the article in English [PDF]: Not available