Autoři: Denisa Denglerová, Radim Šíp
Abstrakt: Cílem výzkumu bylo identifikovat, které procesy ve školním prostředí zvyšují míru jeho inkluzivity. Tento příspěvek se zaměřil na přínos paralelizace a diferenciace výuky k budování proinkluzivního prostředí v ZŠ. Tyto procesy vycházejí z funkční a smysluplné komunikace, která se prolíná všemi úrovněmi školy a spojuje všechny přítomné aktéry. Fungující sociální procesy a pozitiv‑ ní interakce se ukazují být nutnou podmínkou, aby se žáci i pedagogové byli schopni soustředit na obsahy učiva, k čemuž diferenciace výrazně napomáhá. Závěry vycházejí z etnografického výzkumu a situační analýzy.
Klíčová slova: inkluze, komunikace, paralelizace a diferenciace výuky, situační analýza
Title: SITUATIONAL EPISTEMOLOGY, SITUATIONAL ANALYSIS AND INCLUSION
Abstract: The research aimed to identify which processes in the school environment increase the degree of its inclusiveness. This paper focused on parallelization and differentia ‑ tion of teaching to building a pro‑inclusive environment in primary schools. These processes are based on functional and meaningful communication, which permeates all school levels and connects all present actors. Functioning social processes and positive interactions prove to be a necessary condition for pupils and teachers to focus on the content of the curriculum, which is greatly aided by differentiation. The conclusions are based on ethnographic research and situation analysis.
Keywords: inclusion, communication, parallelization and differentiation of teaching, situational analysis
Download the article in English [PDF]: Not available