KRITICKÁ MÍSTA PRO DIDAKTICKOU TRANSFORMACI OBSAHU – VÝZVA PRO VÝUKU FILOZOFIE NA GYMNÁZIÍCH

Autoři
Zuzana Cieslarová, Martina Číhalová, Tomáš Hubálek

Abstrakt
Příspěvek popisuje výzkum zabývající se identifikací kritických míst, jejich specifikací a analýzou příčin jejich vzniku. Výzkum probíhal za pomoci kvalitativní i kvantitativní metodologie – polostrukturovaných rozhovorů s aktivními učiteli společenskovědních předmětů na českých gymnáziích, a na základě získaných dat byl sestaven dotazník. Ten byl distribuován mezi studenty prvních ročníků učitelství PdF UP v Olomouci. Touto fází bylo ověřováno, zda se studenti, absolventi gymnázií, shodují s pedagogy v oblasti kritických míst kurikula filozofie. Výzkumem bylo zjištěno, jaká filozofická témata jsou učiteli i studenty považována za kritická a proč tomu tak je.

Klíčová slova

kritická místa, filozofie, didaktická transformace, gymnázium, kurikulum

Článek ke stažení [PDF] 

Title
CRITICAL AREAS FOR DIDACTIC TRANSFORMATION – THE CHALLENGE OF TEACHING PHILOSOPHY IN SECONDARY GRAMMAR SCHOOLS

Abstract
The paper describes research dealing with identification of critical points, their specification, and the analysis of their causes. This has been achieved through qualitative and quantitative methodology – semi-structured interviews were conducted with active teachers of social science subjects in Czech secondary grammar schools. Based on that, a questionnaire was compiled and distributed among students of the first year of a teaching degree. This phase verified whether students agree with teachers on this issue. The research elucidates which philosophical topics are considered critical by the respondents and why.

Keywords
critical areas, philosophy, didactic transformation, secondary grammar school, curriculum

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze