Autoři: Zuzana Cieslarová, Tomáš Hubálek, Lucie Navrátilová, Eliška Opletalová
Abstrakt: Příspěvek představí výsledky výzkumu zabývajícího se kritickými místy (KM) ve vzdělávacím oboru Výchova k občanství (dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, dále jen RVP ZV). A to z pohledu žáka i z pohledu vyučujícího. Design výzkumu je smíšený; je využita kvalitativní i kvantitativní metodologie. Konkrétně se jedná o obsahovou analýzu, polostrukturované rozhovory realizované s učiteli výchovy k občanství a dotazníkové šetření distribuované mezi žáky základních škol. Data jsou sbírána simultánně, vzájemně porovnávána a jejich doplňování se přispívá ke komplexnější identifikaci kritických míst, která jsou následně detailněji analyzována.
Klíčová slova: kritická místa; výchova k občanství; základní vzdělávání; vzdělávací proces
Title: CRITICAL AREAS IN THE TEACHING OF EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN ELEMENTARY SCHOOLS
Abstract: The paper presents the results of research dealing with critical areas in Civics teaching (according to the Framework Educational Programme for Basic Education), both from the student’s and the teacher’s perspective. The research design is mixed; both qualitative and quantitative methodologies are used. Specifically, it involves content analysis, semi -structured interviews conducted with citizenship education teachers and a questionnaire survey distributed among elementary school pupils. The data are collected simultaneously, compared and their updating contributes to a more comprehensive identification of critical areas, which are then analysed in more detail.
Keywords: critical areas; Education for Citizenship; basic education; educational process
Download the article in English [PDF]: Not available