Autoři: Marie Fulková, Magdalena Novotná
Abstrakt: Příspěvek se zabývá problematikou kulturní kompetence, která je v českém vzdělávacím kontextu silně zanedbaná a podceňovaná. Explicitně pojmenovaná kulturní kompetence dosud chyběla mezi klíčovými kompetencemi formulovanými v českém kurikulu, důkladné a aktuální vymezení pojmu chybí i v didaktice výtvarné výchovy. Vzhledem k tomu, že se kulturní kompetence nyní pravděpodobně objeví v nové podobě kurikula, vzniká akutní potřeba vyjasnění konceptu. V rámci právě se rozbíhající evropské výzkumné snahy v oblasti kultury (projekt Horizon Europe: CLiViE, 2024) a na základě výsledků projektu Horizon2020 AMASS, 2023 provádíme pilotní sondu menšího rozsahu, která mapuje, jak výuka výtvarné výchovy na prvním stupni českých základních škol kulturní kompetenci naplňuje.
Klíčová slova: kulturní kompetence; kurikulum; výtvarná výchova; kulturní identita
Title: CULTURAL COMPETENCE: TO BE AWARE OF ONE’S OWN CULTURE AND TO BE ABLE TO EXPRESS ONESELF
Abstract: The paper deals with the issue of cultural competence, which is severely neglected and underappreciated in the Czech educational context. An explicitly stated cultural competence has so far been missing among the key competencies formulated in the Czech curriculum. A thorough and up -to -date definition of the term is also missing in the didactics of art education. Since cultural competence is now likely to appear in a new curriculum framework there is an urgent need to clarify the concept. As part of the European research effort in the field of culture that is currently underway (Horizon Europe project: CLiViE, 2024) and based on the results of the Horizon 2020 AMASS, 2023 project, we conduct a small scale pilot probe that maps how visual arts education at primary schools in Czech elementary schools addresses cultural competence.
Keywords: Cultural competence; curriculum; art education; cultural identity
Download the article in English [PDF]: Not available