Autoři: Jana Navrátilová
Abstrakt: Příspěvek reflektuje zkušenosti žáků s diferencovanou výukou ve výkonových skupinách. Data pocházejí z širšího projektu, který byl koncipovaný jako více- případová studie. Příspěvek využívá data z první studie, konkrétně z etnografického pozorování (cca 150 hodin), z individuálních (N = 4) a párových žákovských rozhovorů (N = 2*6). Analýza ukázala, že je výuka diferencovaná ve skupinách spíše podle nálepky, kterou učitelé skupině připisují než podle aktuálních výkonů žáků uvnitř skupiny. Výsledkem je, že výuka mnohdy neodpovídá měnícím se potřebám jednotlivců.
Klíčová slova: diferencovaná výuka, společná výuka, výkonová skupina, vícepřípadová studie
Title: QUALITATIVE PROBE: PUPILS’ EXPERIENCES WITH DIFFERENTIATED INSTRUCTION IN ATTAINMENT GROUPS
Abstract: The paper reflects the pupils’ experiences with differentiated instruction in attainment groups. The data come from a large project that was designed as a multi-case study. The paper uses data from the first case study, specifically from ethnographic observation (approx. 150 hours), from individual interviews (N = 4) and friendship dyads (N = 2*6). The analysis showed that teachers use differentiated instruction according to the specific label that they assign to each group rather than according to the actual outputs. It means that the differentiated instruction sometimes doesn’t respond to pupils’ needs.
Keywords: differentiated instruction, heterogeneous group, attainment groups, multi-case study
Download the article in English [PDF]: Not available