MANIPULACE V MULTI-LEVEL MARKETINGU

Autoři: Tereza Staňková, Lenka Kollerová

Abstrakt: Přestože jsou multi-level marketingové (MLM) společnosti nebezpečné, a to obzvláště pro zranitelné skupiny, jako jsou matky na rodičovské dovolené, studenti a čerství absolventi, počty jejich členů u nás dlouhodobě rostou. Cílem výzkumu bylo proto popsat nábor u MLM společností a identifikovat používané manipulativní techniky. Zúčastněné pozorování náboru u tří MLM společností přineslo užitečné poznatky o průběhu náboru a konkrétních podobách manipulace.

Klíčová slova: multi-level marketing, psychická manipulace, sociální vliv, tematická analýza

Článek ke stažení [PDF]

Title: MANIPULATION IN MULTI-LEVEL MARKETING

Abstract: Although multi-level marketing (MLM) companies pose a danger, especially to vulnerable groups such as mothers on parental leave, students and new graduates, the number of their members has been continuously growing. The aim of the research was to describe the recruitment process of MLM companies and to identify the manipulation techniques they use. Participant observation of three MLM companies’ recruitment provided useful insights into the recruitment process and specific forms of manipulation.

Keywords: multi-level marketing, psychological manipulation, social influence, thematic analysis

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze