Autoři
Petra Pschotnerová, Dana Mandíková
Abstrakt
Příspěvek prezentuje vybrané výsledky z dotazníkového šetření realizovaného na českých středních školách. Zaměřili jsme se zejména na formu maturitní zkoušky z fyziky, na podíly maturantů, kteří si volí maturitu z fyziky, a dále na to, proč si studenti volí fyziku jako jeden z maturitních předmětů, jak se na maturitu z fyziky připravují, a které tematické okruhy z fyziky jsou dle jejich názoru nejlehčí, nebo naopak nejobtížnější z hlediska přípravy na maturitu z fyziky.
Klíčová slova
fyzika; maturitní zkouška; maturita z fyziky; fyzikální vzdělávání
Title
THE MATURITA EXAMINATION IN PHYSICS IN THE CZECH REPUBLIC – THE CURRENT STATE
Abstract
The paper presents selected results from a questionnaire survey conducted at Czech upper secondary schools. We focused mainly on the form of the Maturita examination in physics, and the shares of students who choose to take this exam. Moreover, we investigated why students choose physics as one of the subjects of the Maturita exam, how they prepare for this examination, and which topics in physics are, in their opinion, either the easiest or, the most difficult in terms of preparation for the Maturita examination in physics.
Keywords
physics; school leaving examination; Maturita examination in physics; physics education