Autoři: Nicol Dostálová, Libor Juhaňák, Zuzana Juříková, Vojtěch Juřík
Abstrakt: Současné výzkumy v oblasti seberegulovaného učení naznačují, že metakognitivní pobídky mohou stimulovat využívaní učebních strategií a zlepšovat tak studijní výsledky. Zůstává však nejasné, zda a do jaké míry mohou metakognitivní pobídky zvyšovat studijní výsledky a také jak se tato souvislost mění v kontextu učení z multimediálních učebních materiálů. Cílem příspěvku je prezentovat výsledky experimentu, který byl zaměřen na vliv metakognitivních pobídek na výsledky studentů a zda se tento efekt lišil podle typu učebního materiálu.
Klíčová slova: seberegulované učení, metakognice, eye tracking, oční pohyby
Title: METACOGNITIVE PROMPTS FOR SUPPORT OF LEARNING: AN EYE-TRACKING STUDY
Abstract: Current research on self-regulated learning suggests that metacognitive prompts can stimulate the use of higher-order learning strategies and improve learning outcomes. However, it remains unclear if and to what extent metacognitive prompts improve students’ learning outcomes, and how this relationship changes in the context of learning from multimedia learning materials. The aim of this paper is to present the results of an experiment focusing on the effect of metacognitive prompts on students’ learning outcomes and whether these effects varied according to the type of learning material.
Keywords: self-regulated learning, metacognition, eye tracking, eye movements
Download the article in English [PDF]: Not available