Autoři: Tomáš Jeřábek, Petra Vaňková
Abstrakt: Příspěvek představuje metodiku FERTILE jako koncept pro navrhování výukových aktivit propojujících edukační robotiku a umělecky orientované vzdělávací obory s cílem rozvíjet informatické myšlení. Budou představena teoretická východiska této metodiky, její stěžejní aspekty a způsob, jakým ji aplikovat v praxi. Příspěvek se bude rovněž zabývat analýzou výsledků pilotáže, která měla za cíl ověřit koncepci vzdělávacího kurzu pro učitele a studenty učitelství zaměřeného na aplikaci metodiky FERTILE. Data byla od účastníků pilotáže získána prostřednictvím online dotazníků, které se zaměřovaly mimo jiné na hodnocení nástrojů metodiky FERTILE, kvalitu výukových materiálů a vhodnost a pojetí jednotlivých aktivit a jejich organizaci.
Klíčová slova: edukační robotika; informatické myšlení; umění; metodika
Title: FERTILE METHODOLOGY – INTERDISCIPLINARY COLLABORATION OF TEACHERS TO DEVELOP COMPUTATIONAL THINKING
Abstract: This paper presents the FERTILE methodology as a concept for designing learning activities integrating educational robotics and art towards cultivating computational thinking. The theoretical background of the FERTILE methodology, its key aspects and how to apply it in practice will be presented. The paper will also analyze the results of a pilot focused on evaluating the concept of a training course for teachers and teacher education students aimed at applying the FERTILE methodology. Data were collected from the participants of the pilot through online questionnaires, which focused, among other things, on the evaluation of the FERTILE methodology tools, the quality of the learning materials and the adequacy and conception of the individual activities and their organisation.
Keywords: educational robotics; computational thinking; art; methodology
Download the article in English [PDF]: Not available