Autoři: Martin Boško, Hana Voňková
Abstrakt: Časy odpovídání na otázky v dotaznících se čím dál více dostávají do popředí jako důležitá součást analýzy odpovídání žáků. Ač je jazyk otázek zásadní pro jejich analýzu, dosud jeho efektu na čas odpovídání nebylo věnováno příliš pozornosti. V tomto příspěvku analyzujeme vztah devíti jazyků zadání žákovského dotazníku a rychlosti odpovídání na motivační položky v PISA 2015. Výsledky ukázaly signifikantní rozdíly v rychlosti odpovídání na motivační položky dle jazyka zadání. Rozdíly se také vyskytly uvnitř zemí, ve kterých se dotazník zadával ve více jazycích. Pro analýzu odpovídání žáků pomocí času je tedy vhodné nejen uvažovat na úrovni zemí, ale také vzít v úvahu jazyková zadání dotazníků uvnitř zemí.
Klíčová slova: čas na odpovídání; evropské země; PISA 2015; žákovský dotazník; jazyk zadání
Title: MOTIVATION ITEMS IN PISA 2015 STUDENT QUESTIONNAIRE: THE RELATIONSHIP OF THE LANGUAGE OF THE QUESTIONNAIRE AND THE STUDENT RESPONSE TIME
Abstract: Response times are becoming increasingly prominent as an important part of student response analysis. Despite the language being crucial for their analysis, its effect on questionnaire response time has not received much attention. We analyze the relationship between nine language variants of a student questionnaire and the response time to motivation items in PISA 2015. The results revealed significant differences in response times to motivation items based on the language of the questionnaire. Differences also occurred within countries where the questionnaire was administered in multiple languages. Thus, when analyzing students’ responses using response times, not only the country differences should be considered, but also the language variants administered within the country.
Keywords: response time; European countries; PISA 2015; student questionnaire; language of the questionnaire
Download the article in English [PDF]: Not available