Autor: Kateřina Gažová
Klíčová slova: mylné představy, žáci druhého stupně základních škol, dvouúrovňový test, fotosyntéza, dýchání rostlin
Abstrakt: Hlavním cílem je zjistit úroveň mylných představ o fotosyntéze a dýchání rostlin u žáků v závislosti na průchodu druhým stupněm základní školy. Dílčími cíli jsou poté vliv genderu, ročníku, oblíbeného předmětu a postojů k přírodopisu na úroveň mylných představ o fotosyntéze a dýchání rostlin. Jako mylná představa (miskoncept) je chápáno pojetí fenoménů fotosyntézy a dýchání rostlin, které je v rozporu s vědeckou interpretací těchto jevů (rozdílnost žákovských představ od představ vědeckých), přetrvávající i po učitelově snaze tyto jevy správně vysvětlit v rámci výuky přírodovědných předmětů vyučovaných na základní škole. V rámci výzkumů zaměřených na mylné představy v oblasti fyziologie rostlin můžeme říci, že i když žáci mají poměrné znalosti o rostlinné buňce, rostlinných organelách, dýchání a fotosyntéze, jsou pro ně právě pojmy fotosyntéza a dýchání rostlin značně abstraktní, což je předurčuje ke vzniku mnohých mylných představ, které jsou potvrzovány výzkumy uskutečněnými po celém světě (Šmíd, 2009; Osuská a Pupala, 1996; Haslam a Treagust, 1987; Anderson, Sheldon a Dubay, 1990; Özay a Öztas, 2003; Marmaroti a Galanopoulou, 2006). Výzkum pomocí dvouúrovňového testu zjišťuje zastoupení mylných představ o fotosyntéze a dýchání rostlin u žáků druhého stupně základních škol a příslušných ročníků nižších gymnázií. Je postavem jako longitudinální šetření na celkem 7 českých základních školách a 2 gymnáziích, přičemž testování na každé ze škol proběhlo celkem třikrát (v 6., 7. a 9. ročníku). Respondenty byli vždy titíž žáci tak, aby bylo možné sledovat změny v jejich chápání u pojmů fotosyntéza a dýchání rostlin. Součástí výzkumu je též dotazník na postoje k přírodopisu, které by mohly úroveň mylných představ ovlivnit. Mylné představy o fotosyntéze a dýchání rostlin se objevují téměř ve stejné míře u žáků všech ročníků druhého stupně základní školy. Jsou poměrně časté a stabilní, výuka v mnoha případech nevede k jejich nápravě či eliminaci. Mylné představy vykazují jak dívky tak chlapci, s postupujícím ročníkem studia lze pozorovat statisticky významný rozdíl ve prospěch dívek, u kterých se procento mylných představ s věkem spíše snižuje. Žáci s oblíbeným přírodovědným předmětem vykazují méně mylných představ než žáci s oblíbeným jiným než přírodovědným předmětem. U žáků 6. ročníku nejsou mylné představy postoji k přírodopisu ovlivněny, u žáků 9. ročníku již můžeme říci, že lze pozorovat statisticky významné ovlivnění postoji k přírodopisu, tedy žáci s kladným postojem mají menší podíl mylných představ.