Autoři: Katarína Rozvadská, Petr Novotný
Abstrakt: Příspěvek řeší problematiku prostupnosti mezi trhem práce, odborným a vysokoškolským vzděláváním, a to z pohledu studentů, kteří stojí na rozcestí mezi těmito třemi oblastmi. Přístup k vysokoškolskému vzdělání je v různých zemích omezován různými způsoby, a struktury příležitostí se proto také liší podle národního kontextu. V českém kontextu je nepodkročitelnou podmínkou vstupu do terciárního vzdělávání absolvování maturitní zkoušky. Její společná část je jednotná pro všeobecný i odborný proud, většinu neúspěšných maturantů však tvoří studenti středních odborných škol. Cílem příspěvku je zjistit, co se stane s akademickými a pracovními ambicemi studentů z odborných škol, kteří neuspěli u maturity na první a druhý pokus.
Klíčová slova: prostupnost; střední odborné vzdělávání; vysokoškolské vzdělávání; trh práce; pohled studentů
Title: PERMEABILITY BETWEEN VOCATIONAL EDUCATION, HIGHER EDUCATION AND THE LABOR MARKET FROM THE PERSPECTIVE OF UPPER SECONDARY STUDENTS
Abstract: The paper deals with the issue of permeability between the labour market, vocational and university education from the perspective of students who find themselves at the crossroads between these three areas. Access to higher education is restricted in different ways in different countries, and opportunity structures for disadvantaged youth therefore also vary by national contexts. In the Czech context, passing the secondary school leaving examination (maturita) is a prerequisite to enter tertiary education. The common part of the exam is uniform for the general and vocational branches, but most of the students who fail the exam come from vocational schools. The aim of the paper is to find out what happens to the academic and work ambitions of students from vocational schools who fail the leaving examination at the first and second attempt.
Keywords: permeability; secondary vocational education; higher education; labour market; perception of students
Download the article in English [PDF]: Not available