OBAVY Z „BĚŽNÉ ŠKOLY“ U RODIČŮ VOLÍCÍCH TŘÍDY SE ZAMĚŘENÍM NA 1. STUPNI ZŠ

Autoři: Radka Smith Slámová

Abstrakt: Příspěvek představí výsledky studie mapující proces volby tříd se zaměřením při vstupu dítěte do 1. třídy. S využitím výzkumného designu zakotvené teorie bylo zjišťováno, proč a jak si rodiče tento typ tříd vybírají. Hlavní metodou sběru dat bylo 24 hloubkových rozhovorů se středostavovskými rodiči se zájmem o třídy se zaměřením, učiteli a zastupiteli. „Obavy rodičů z běžné školy“ se vynořily jako důležitá kategorie pro vysvětlení zkoumaného jevu. Diskutovány jsou způsoby, jakými by se mohla veřejná škola k obavám rodičů postavit, aniž by zanevřela na svou úlohu hájit zájem všech žáků.

Klíčová slova: volba školy, základní škola, zapojení rodičů, třídy se speciálním zaměřením, zakotvená teorie

Článek ke stažení [PDF]

Title: CONCERNS REGARDING ‟REGULAR SCHOOL” AMONG PARENTS CHOOSING SPECIALTY CLASSES IN ELEMENTARY SCHOOLS

Abstract: The paper presents the results of a study mapping the process of choosing a specialty class by parents whose child is entering primary school in urban Czechia. A constructivist grounded theory approach was implemented to clari‑ fy why and how parents choose such classes. The main data collection method involved 24 in ‑depth interviews with middle ‑class parents interested in specialty classes, teachers and district representatives. “Parents’ concerns about the public schools” emerged as an important category for explaining the examined process. Following are suggestions on how the Czech public schools could approach the parents‘ anxieties while simultaneously protecting the interest of all pupils.

Keywords: Baťa, Zlín, foreign language education

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze